Papir
Akvarellens udtryk bygger på de tre ting, papir vand og farve. Men der er store forskelle på, hvordan det bruges, og store forskelle på, hvilket papir det bruges på. De forskellige papirer reagerer ikke ens på de samme mængder af vand og reagerer tilmed forskelligt på de respektive farvers pigmenter. Papiret er lysbæreren og derfor næsten det vigtigste i akvarelmaleriet. Papir bør kun købes i anerkendte kvalitetsmærker og ikke mindre end 300/gr. Papir kan fås helt op til 640 gr. Køb ikke såkaldt studiepapir/akademipapir, heller ikke selv om det er 300 gr. Og selvfølgelig kun syrefrit, 100% bomuld. Grundlæggende 
skal akvarelpapir være let sugende, det skal IKKE have en hård overflade. Men papir skal dog vælges efter hvad/hvilken teknik der skal males på det.

Et papir skal kunne fordele godt, dermed menes, at man skal kunne lave forsletninger, altså brede farven ud på det. Det skal ikke "stoppe op" og danne kant så snart farven er lagt på, men det skal også kunne tegne skarpt, og man skal kunne gå virkelig "ned i dybet", d.v.s. at man skal kunne komme helt ned i de mørke toner og det skal så også til gengæld kunne spille fint i de lyse klange.

Der findes forskellige typer papir til akvarel.

Rough:

Har en ru/nopret overflade med meget lidt gelatinelimning. Det er derfor stærkt sugende og "buler" meget op når det bliver vådt. Det er ikke så nemt at arbejde med. Det kan til gengæld give akvarellen et meget spændende udtryk, ikke mindst i den moderne teknik

Fin NOT:  koldpresset

Har mindre struktur i overfladen. Det er et koldpresset papir med en noget mere gelatinelimet overflade der gør det meget nemmere at arbejde med. Farven glider nemmere på det og kan tilmed, i en vis udstrækning vaskes af igen

Glat HOT:   varmpresset

Er varmpresset papir. Bruges mest i botanisk maleri. Det er med en glat overflade da det jo  netop er presset igennem en varm valse. Det virker en anelse som gammeldags glansbilleder i overfladen

Håndlavet papir

Er med meget lidt, eller helt uden gelatinelimning. Det har derfor en stærkt sugende overflade som nærmest kan sammenlignes med gammeldags trækpapir. Dette papir kommer ikke igennem en valse fordi det jo netop er håndgjort. Det er taget op af pulpen (papirmassen) på en si, og derfor bliver overfladen meget nopret. Det er virkelig spændende papir til visse teknikker, men det kan ikke anbefales til mindre erfarne akvarelmalere

Papir kan købes i ark, ruller eller blokke. Blokke bør kun købes rundtomlimede, d.v.s. limet på alle 4 sider.

I øjeblikket er Arches, Heritage og LANAQUALLE papirer der absolut er at anbefale. Og så er der alligevel et men, idet man faktisk kan komme ud for at fabrikanterne pludselig kan have ændret pulpen, hvilket betyder, at når man netop har haft god erfaring med et bestemt papir, så kan man opleve, at den næste sending er ændret. Det aller dyreste, nemlig ARCHES, har jeg dog altid oplevet som fuldstændig stabilt.

Man kan godt male direkte på sit papir uden opspænding, det gør man jo f.eks. på blokke, dog fungerer alt papir bedst efter at have været fugtet og spændt op. Jeg sammenligner det altid med den forskel der er mellem en tør kluds manglende evne til at suge fugt til sig, i modsætning til en våd hårdt opvredet klud, som langt bedre suger og fordeler fugten. 

Der er mange måder at fugte papiret på. Man kan gøre det vådt på bagsiden, lade det suge godt og så sætte klisterbåndet på, når det er tilpas tørt. Nogen bruger at lægge det helt under vand, det ville jeg dog ikke anbefale til kvalitets-papirer. Uafhængigt af "fugtemåden" må papiret ikke være for vådt, når man sætter klisterbåndet på, det skal lige have lov til at suge, således at det er fugtigt i kernen, hvilket er meningen med godt forberedt papir. Sørg for, at klisterbåndet er absolut topkvalitet og syrefrit, hvad enten der bruges papirklisterbånd eller malertape. Papirklisterbåndet blev i "gamle dage" anset for at være det eneste korrekte, det har dog et par ulemper, nemlig, at akvarellen efter endt arbejde skal skæres af, og når det klæbes på må klisterbåndet ikke være for vådt, så slipper det når det tørrer. Til meget våde malemåder er papir-klisterbåndet dog at foretrække, idet det nemlig har den fordel, i modsætning til malertapen, at vand og farve ikke løber ind under klisterbåndet og derefter siver ind i fakvarellen og danner nebuloser/skjolder.

Til bl.a visse moderne teknikker gøres malesiden våd umiddelbart før der males på det, til visse teknikker tilmed "sejlende vådt". Mulighederne afpasses efter de forskellige teknikker og ikke mindst til forskellige papirer. Her findes ikke noget færdigstrikket skema, her må man selv prøve sig frem.

TIL OPSPÆNDING er et tegnebræt af tyndt krydsfiner (Plywood) absolut det bedste. Købes i trælasthandelen. Det kan købes vandfast, men da det ofte viser sig, ikke at være helt så vandfast endda, kan jeg anbefale, at man lakerer det. Der er også andre muligheder, masonit, det har dog en tendens til at smitte af på papiret og trænge igennem til forsiden af akvarellen. Der kan bruges pap - det er en mulighed på f.eks. maleudflugter hvor materialerne skal veje så lidt som muligt. Det kan dog, som bekendt, ikke tåle at blive for vådt, så vil det slå sig. Nogen bruger akryl-plader eller andet af plastmateriale. Det er dog min erfaring, at papiret ikke "kan ånde" som det kan, når det er spændt op på naturmateriale.

                                      

Til forsiden Ane Grete Aagaard