Papir

Akvarellens udtryk bygger på de tre ting, papir vand og farve. Men der er store forskelle på, hvordan det bruges, og store forskelle på, hvilket papir det bruges på. De forskellige papirer reagerer ikke ens på de samme mængder af vand og reagerer tilmed forskelligt på de respektive farvers pigmenter.  Papiret er lysbæreren og derfor næsten det vigtigste i akvarelmaleriet. Papir bør kun købes i anerkendte kvalitetsmærker og ikke mindre end 300/gr. Papir kan fås helt op til 640 gr. Køb ikke såkaldt studiepapir/akademipapir, heller ikke selv om det er 300 gr. Og selvfølgelig kun syrefrit, 100% bomuld. Et papir skal være let sugende, ikke en hård overflade, det skal kunne fordele godt, dermed menes, at man skal kunne lave forsletninger, d.v.s. at farven ikke skal stoppe op og danne kanter så snart den er kommet på, men det skal også kunne tegne skarpt, og man skal kunne gå "ned i dybet", d.v.s. at man skal kunne komme helt ned i de mørke toner og det skal også kunne spille fint i de lyse klange. Alle disse krav honoreres kun af topkvalitets-papir.

Jeg kan anbefale disse 3: Arches fra CANSON - Heritage fra CANSON - Lanaquarelle fra LANA

Der findes forskellige typer papir til akvarel.

Rough:

Har en ru/nopret overflade med meget lidt gelatinelimning. Det er derfor noget sugende og "buler" meget op når det bliver vådt. Det er ikke så nemt at arbejde med. Det kan til gengæld give akvarellen et meget spændende udtryk, ikke mindst i den moderne teknik

Fin NOT:

Har mindre struktur i overfladen. Det er et koldpresset papir med en noget mere gelatinelimet overflade der gør det meget nemmere at arbejde med. Farven glider nemmere på det og kan tilmed, i en vis udstrækning vaskes af igen

Glat HOT:

Er varmpresset papir. Bruges mest i botanisk maleri. Det er med en glat overflade da det jo  netop er presset igennem en varm valse. Det kan ikke anbefales til mindre erfarne akvarelmalere. Det virker en anelse som gammeldags glansbilleder i overfladen

Håndlavet papir

Er med meget lidt, eller helt uden gelatinelimning. Det har derfor en stærkt sugende overflade som nærmest kan sammenlignes med gammeldags trækpapir. Dette papir kommer ikke igennem en valse fordi det jo netop er håndgjort, og derfor bliver overfladen meget nopret. Det er virkelig spændende papir til visse teknikker, men det kan ikke anbefales til mindre erfarne akvarelmalere


Papir kan købes i ark, ruller eller blokke. Blokke bør kun købes rundtomlimede, d.v.s. limet på alle 4 sider. I øjeblikket er Arches, Heritage og LANAQUALLE, absolut at anbefale. Og så er der alligevel et men, idet man faktisk kan komme ud for at fabrikanterne pludselig kan have ændret pulpen. Det betyder, at når man netop har haft god erfaring med et bestemt mærke papir, så kan man opleve, at den næste sending man køber, er ændret. Det aller dyreste, nemlig ARCHES, har jeg dog altid oplevet som fuldstændig stabilt.
Man kan godt male direkte på sit papir uden opspænding, det gør man jo f.eks. på blokke, dog fungerer alt papir bedst efter at have været fugtet og spændt op. Man kan sammenligne det med den forskel der er mellem en tør kluds evne til at suge fugt til sig og en våd hårdt opvredet klud, som langt bedre suger og fordeler fugten.
Der er mange måder at fugte papiret på. Man kan gøre det vådt på bagsiden, lade det suge godt og så sætte klisterbåndet på. Man kan lægge det helt under vand, lade det dryppe af, og sætte klisterbåndet på. Der er papirer (bl.a. Lanaqarelle) der skal først fugtes på den ene side, lade det suge godt i 5-10 minutter og dernæst "vådte" det på den anden side, lade det suge godt igen, og så sætte tapen på. Uafhængigt af "fugtemåden", må papiret ikke være alt for vådt, når man sætter klisterbåndet på, det skal lige have lov til at suge, således at det er fugtigt i kernen, men virker mat på oversiden. Sørg for, at klisterbåndet er absolut topkvalitet og syrefrit, hvad enten der bruges papirklisterbånd eller malertape. Papirklisterbåndet (som i "gamle dage" blev anset for at være det eneste korrekte) har den ulempe, at akvarellen efter endt arbejde skal skæres af. Til meget våde malemåder er papir-klisterbåndet dog at foretrække, idet det nemlig har den fordel, at vand og farve ikke løber ind under klisterbåndet og derefter siver ind i farven og danner nebuloser.Til nogle teknikker bruges det at gøre malesiden våd umiddelbart før der males på det, til visse teknikker tilmed "sejlende vådt". Der er rigtig mange muligheder, man må prøve sig frem til de forskellige teknikker og på forskellige papirer.

Til opspænding er et tegnebræt af tyndt krydsfiner (Plywood) absolut det bedste. Købes i trælasthandelen. Det kan købes vandfast, men da det ofte viser sig, ikke at være helt så vandfast endda, kan jeg anbefale, at man lakerer det. Der er også andre muligheder, masonit, det har dog en tendens til at smitte af på papiret og trænge igennem til forsiden af akvarellen. Der kan bruges pap - det er en mulighed på f.eks. maleudflugter hvor materialerne skal veje så lidt som muligt. Det kan dog, som bekendt, ikke tåle at blive for vådt, så vil det slå sig. Nogen bruger akryl-plader eller andet af plastmateriale. Der er det min erfaring, at papiret ikke "kan ånde" som det kan når det er spændt op på naturmateriale.

 

Ane Grete Aagaard

Til forsiden