Papir

Akvarellens udtryk bygger på de tre ting, papir vand og farve. Men der er store forskelle på, hvordan det bruges, og store forskelle på, hvilket papir det bruges på. De forskellige papirer reagerer ikke ens på de samme mængder af vand og reagerer tilmed forskelligt på de respektive farvers pigmenter. Men der må man prøve sig frem. Papiret er lysbæreren og derfor næsten det vigtigste i akvarelmaleriet. Papir bør kun købes i anerkendte kvalitetsmærker og ikke mindre end 300/gr. Papir kan fås helt op til 640 gr. Køb ikke såkaldt studiepapir/akademipapir, heller ikke selv om det er 300 gr. Et papir skal være let sugende, ikke en hård overflade, det skal kunne fordele godt, dermed menes, at man skal kunne lave forsletninger, men det skal også kunne tegne skarpt, og man skal kunne gå "ned i dybet", d.v.s. at man skal kunne komme helt ned i de mørke toner og det skal også kunne spille fint i de lyse klange. Alle disse krav honoreres kun af topkvalitets-papir.

Jeg kan anbefale disse 3:

Arches fra CANSON

Heritage fra CANSON

Lanaquarelle fra LANA

Der findes forskellige typer papir til akvarel. 

Rough:Har en ru/nopret overflade med meget lidt gelatinelimning. Det er derfor noget sugende og "buler" meget op når det bliver vådt. Det er ikke så nemt at arbejde med. Det kan til gengæld give akvarellen et meget spændende udtryk, ikke mindst i den moderne teknik
Fin NOT:
Har mindre struktur i overfladen. Det er et koldpresset papir med en noget mere gelatinelimet overflade der gør det meget nemmere at arbejde med. Farven glider nemmere på det og kan tilmed, i en vis udstrækning vaskes af igen
Glat HOT:
Er varmpresset papir. Bruges mest i botanisk maleri. Det er med en glat overflade da det jo  netop er presset igennem en varm valse. Det kan ikke anbefales til mindre erfarne akvarelmalere. Det virker en anelse som gammeldags glansbilleder i overfladen

Håndlavet papir Er med meget lidt, eller helt uden gelatinelimning. Det har derfor en stærkt sugende overflade som nærmest kan sammenlignes med gammeldags trækpapir. Dette papir kommer ikke igennem en valse fordi det jo netop er håndgjort, og derfor bliver overfladen meget nopret. Det er virkelig spændende papir, men det kan ikke anbefales til mindre erfarne akvarelmalere

Papir kan købes i ark, ruller eller blokke. Blokke bør kun købes rundtomlimede, d.v.s. limet på alle 4 sider. Nogen mærker kan købes i hhv. naturhvid og helt hvidt.

I øjeblikket  er Arches, Heritage og LANAQUALLE, absolut at anbefale. Men dog vil jeg lige nævne, at det er lidt vanskeligt at anbefale bestemte papir-mærker her, idet man faktisk kan komme ud for at fabrikanterne pludselig kan have ændret pulpen. Det betyder, at når man netop har haft god erfaring med et bestemt mærke papir, så kan man opleve, at den næste sending man køber er et ganske andet papir. Det aller dyreste, nemlig ARCHES, har jeg dog altid oplevet som fuldstændig stabilt.

Man kan godt male direkte på sit papir uden opspænding, det gør man jo f.eks. på blokke, dog fungerer alt papir bedst efter at have været fugtet og spændt op. Man kan sammenligne det med den forskel der er mellem en tør kluds evne til at suge fugt til sig og en våd hårdt opvredet klud, som langt bedre suger og fordeler fugten.

Når man fugter sit papir for at spænde det op, skal man sørge for, at det bliver jævnt fugtet over det hele, ellers vil overfladen blive ujævn, og farven vil lægge sig som små søer i de hulninger, der dannes. Det må heller ikke være alt for vådt, når man sætter klisterbåndet på, det skal lige have lov til at suge, således at det er fugtigt i kernen. Sørg for, at klisterbåndet er topkvalitet og syrefrit, hvad enten der bruges papirklisterbånd eller malertape. Papirklisterbåndet (som i "gamle dage" blev anset for at være det eneste korrekte) har den ulempe, at akvarellen efter endt arbejde skal skæres af.  Til visse malemåder er det dog at  foretrække.

Der er flere måder at fugte papiret på. Man kan gøre det vådt på bagsiden, lade det suge godt og så sætte klisterbåndet på når papiret ikke længere virker alt for vådt. Man kan lægge det helt under vand, lade det dryppe af og sætte klisterbåndet på, når det er lige tilpas, d.v.s. ikke for vådt. Til nogle teknikker bruges det at gøre malesiden våd umiddelbart før der males på det, til visse teknikker tilmed "sejlende vådt".

Nogle papirer virker/fungerer mindre godt når de har været fugtet på forsiden/malesiden og derefter når at tørre helt op før der males på det. Der er rigtig mange muligheder, man må prøve sig frem til de forskellige teknikker.

Til opspænding er et tegnebræt af tyndt krydsfiner (Plywood) absolut det bedste. Købes i trælasthandelen. Det kan købes vandfast, men da det ofte viser sig, ikke at være helt så vandfast endda, kan jeg anbefale, at man lakerer det. Der er også andre muligheder, masonit, det har dog en tendens til at smitte af på papiret og trænge igennem til forsiden af akvarellen. Der kan bruges pap -
det er en mulighed på f.eks. rejser hvor materialerne skal veje så lidt som muligt. Det kan dog, som bekendt, ikke tåle at blive for vådt, så vil det slå sig. Nogen bruger akryl-plader eller andet af plastmateriale. Der er det min erfaring, at papiret ikke "kan ånde" som det kan når det er spændt op på naturmateriale.

Ane Grete Aagaard

Til forsiden